CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Monday, June 8, 2009

Rumah Tun & Rumah Tunku

Kami juga berkesempatan melawat rumah kelahiran PM kita yang ke 4, Tun Dr Mahathir, yg di belakang tu la.

Selain daripada rumah kelahiran beliau, banyak lagi bangunan di kawasan tu yang menyimpan pelbagai khazanah bekaitan Tun dan keluarga beliau serta barang2 berkaitan kejayaan beliau semenjak dari zaman bapa dan datuk beliau lagi.

Sayangnya, kat sini juga tak boleh bawak masuk kamera, hanya bergambar kat luar je. Rumah kelahiran Tun ini mengingatkan aku kepada rumah aku masa kecik2 dulu, rumahnya kecil saja tetapi ada pelbagai fungsi yg praktikal, terutamanya ruang dapur yang lebih kurang dapur rumah mak aku masa kecik2 dulu, masa tu atap nipah lagi, kalau hujan basah satu dapur.

Kami kat sana pun dah agak lewat, jadi tak semua bilik pameran tu sempat kami lawati, agak ralat jugalah. Kedai souvenir dia pun dah tutup, tak sempat nak beli barang kenang2an.

Jauh kat belakang tu ialah contoh kilang ais sebab rumah ni dekat kilang ais, alamatnya no berapa ntah, lupa lak, Jalan Kilang Ais, tapi tak taulah masih beroperasi atau tidak sebab kami tak pergi dekat pun, walaupun ia termasuk dalam salah satu tempat dalam pelan kawasan tu.

Kami juga sempat melawat rumah keluarga YM Tunku Abdul Rahman, bapa kemerdekaan kita. Rumah Merdeka namanya, semasa menjadai PM dan selepas bersara pun inilah rumah kediaman beliau di Alor Star. Mas kami sampai pun dah dekat2 nak abis waktu melawat, tapi sempat jugalah merayau satu rumah. Walau bagaimanapun tak boleh ambik gambar kat dalam jugak.

Mula2 aku nak ambik gambar lambang keluarga Tunku ni, tapi tiba2 budak2 ni nak bergambar pulak, lepas ambik gambar ni bateri kamera pun abis, hanya dua keping gambar ni je kat sini. Nasib baik inilah tempat terakhir kami lawati hari tu. Budak2 ni tak seronok sangat di Alor Star berbanding ngan Langkawi sebab kat sini tak banyak yang boleh buat, cuma tengok2 tempat2 yang diaorang pun tak faham significantnya, tak macam Langkawi yang boleh naik cable car dan tengok haiwan2 dan main kat pantai.

Muzium Padi Negeri Kedah

Lepas tu kami pergi ke Muzium Padi Negeri Kedah yang terletak di kaki Gunung Keriang, dekat je dengan Alor Star, dalam 30 minit drive je.

Tarikan utama di sini ialah pelantar berputar di bahangian atas yang berpusing seolah2 kita duduk di puncak bukit dan tengok pemandangan kehidupan perkampungan melayu Kedah yang mengusahakan tanaman padi. Adalah sesuatu tang menarik perhatian Hannah tu, sebab dia seronok sangat kat atas tu.

Sebenarnya pemandangan tu lukisan je, tapi lukisan tu nampak macam real je dan memang cantik ah. Lukisan pemandangan tu dilukis oleh 42 org artis (kalau tak silap lah).

Gambar kenang2an sekeluarga, si Sarah tidur je sepanjang kat sana.

Untuk naik ke palantar tu kena naik tangga yg agak tinggi juga, dibuat seolah2 masuk melalui gua.

Juga ada ditunjukkan sejarah2 penanaman padi di Kedah, serta contoh2 proses penanaman sehinggalah menjadi beras, very educational tapi a bit brieflah.

Pemandangan sekitar muzium tu, mestilah sawah bendang je.

Arca angsa ni menarika perhatian Hannah sebab ada dalam cerita Barbie in the Swan Lake kegemaran dia, kalau tidak memanla dia taknak bergambar2 ni.

Sunday, June 7, 2009

Pekan Rabu

Lagi satu tempat wajib lawat di Alor Star ialah Pekan Rabu.

Tempat ni menjual pelbagai barangan2 tradisional melayu yang menarik2 dan dah lama aku tak nampak.

Tapi susuan aturnya sempit dan panas lak tu, kurang selesa sikitla kalau nak bershopping lama2.

Ada jugak menjual kuih2 tradisional macam dodol, cakar ayam dsb.

Dan sudah tentulah ada jual ikan pekasam, very sinonim ngan pekan rabu ni.

Bandaraya Alor Star

Kami juga melawat beberapa tempat2 menarik di Alor Star seperti Muzium diRaja ini. Muzium ini menempatkan replika2 dan barang2 bersejarah kerabat di raja Kedah sejak zaman dahulu kala lagi dan pelbagai contoh dan adat istiadat istana. Sayangnya kamera tidak dibenarkan ke dalam muzium, rasionalnya tak taulah kenapa.

Masa kami sampai tu hujan turun tapi tetap juga nak bergambar dalam hujan2 tu.

Bila kami keluar muzium, hujan pun dah berhenti. Budak2 ni suka menilik2 meriam2 yang banyak kat depan muzium tu.

Di depan Balai Besar, lokasinya disebelah Muzium Diraja dan kegiatan2 istana masih lagi dijalankan disini.

Di depan Masjid Zahir, mercu tanda Alor Star.

Tempat2 ni sebenarnya dekat2 je, park satu tempat dah boleh cover semua kawasan. Tapi cuma boleh ambik gambar kat luarnya sebab kamera tak boleh bawa masuk kat dalam.

Clock Tower

Pintu gerbang ni menghala ke Galeri Sultan Abdul Halim Mu'adzam Shah

Galeri ni menyimpan pelbagai khazanah milik dan berkaitan dengan Sultan Kedah, Sultan Abdul Halim termasuk cederamata2 yang dihadiahkan dan kereta2 antik baginda. Galeri ni baru dibuka dan belum mengenakan entrance fee lagi, tapi tak lama lagi katanya akan dicaj lebih kurang RM6 seorang bagi orang dewasa dan RM3 bagi kanak2.

Kami sekeluarga ditengah Bandaraya Alor Star.

Menara Alor Star

Alang2 dah sampai Alor Star, eloklah kami merayau2 kat situ, lagipun tak bila lagi boleh sampai sana. Last sekali aku kat sana pun dalam 6-7 tahun dulu masa ada kawan kena transfer kat sana. Dulu kerap jugala aku sampai sebab ada kawan2 kat sana tapi sekarang semua samada dah transfer balik KL atau dah lost contact.

Mula2 sekali pergi ke Menara Alor Star. Tahun ni tahun ke 19 aku duduk KL dan KL Tower pun belum construct lagi masa tu, sampaila dah bertahun2 buka pun tak pernah sampai walaupun HQ company aku kat bawah tu je, kalau dah dekat sangat tu takdela beriya2 sangat, yang jauh pulak tak sabar2 nak pergi.

Naik bubble lift ke puncak menara.

Meninjau pemandangan dari atas menara.

Alor Star dari arah Menara Alor Star.

Masa kat atas tu hanya kami je pelawatnya, sampaila balik takde orang lain pun yg datang.

Dari teropong ni dapatla tengok tempat2 tu dgn jelas sikit, tapi cermin dia pulak yg kelabu, dua bulan sekali baru bersihkan katanya.

Another side of Alor Star, kat belakang tu Gunung Keriang yang dibawahnya ada Muzium Padi Negeri Kedah.

Hannah pun nak meneropong sekali.

Bergambar dulu dengan replika Menara Alor Star sebelum turun.

Kuala Perlis

Selepas checked in kat hotel di Alor Star dan berehat2 dan mandi2 menyegarkan badan, kami ke Kuala Perlis pulak. Kawan aku yang datang dari Alor Star tu kata ikan bakar kat Kuala Perlis lagi best daripada Alor Star, tempat pun tak jauh jadi alang2 dah sampai tu kami pun nak cubalah ikan bakar Kuala Perlis.

Dari Alor Star ambik masa dalam 40 minit je, tapi pemandangan di kiri kana jalan memang sangat cantik, penuh dengan kehijauan sawah padi je.

Jalan pulak rata dan lurus je, takdela macam nak balik kg aku, dahla berbukit bukau, bengkang bengkok pulak tu.

Bagi aku yang selalu tengok kebun getah dan ladang kelapa sawit je, pemandangan sawah padi camni sangat2lah memberahikan. Dengki betul dengan orang2 yang duduk kat sini, sejuk je mata kan?

Kami makan kat kedai ni, pelayan2 dia semuanya samada perempuan tulen atau yang jadi-jadian. "Kenapa suara dia macam tu?" tanya Hannah, pastu dia dok pandang awek2 palsu tu sampai terteleng2 kepala, confuse la tu. Sayangnya semuanya (atau at least yg berurusan ngn kami la) tak friendly dan masam2 je, pelanggan tengok pun takut.


Hannah sedang makan sotong celup tepung. Makanan kat kedai ni memang best dan portion dia pun banyak, tak habis kami makan. Memang berbaloi la drive jauh2 untuk makan kat situ. My complain ialah pasal pekerja2 dia yg masam2 macam tak suka ngan pelanggan tu je. Palsu ke original ke tak kisahlah, tapi bila senyum pun tak reti, pelanggan pun boleh cabut lari dik oi.

Senja di Kuala Perlis, cantik betul.

Balik dah....

Akhirnya selepas membeli belah di kedai bebas cukai dan my bini pun dah dapat pinggan mangkuk idaman dia (walaupun tak cukup lagi sebab tak cukup tangan nak bawak dan masa nak tengok2 barang) kami pun berangkatla ke jeti. Ni ha budak2 tu menghayati mainan2 baru diaorang.

Sebab pengalaman lalu, aku mintak seat kat bawah dan takde tingkap supaya anak2 bini aku tak muntah2 lagi. Tapi lepas tu kesian pulak aku tengok si Hannah terjenguk2 nak tengok pemandangan daripada tingkap kat depan.

Alhamdulillah, takde yg muntah2, Hannah pun sibuk main je sepanjang ferry ride tu, aku nak pejam mata sekejap pun tak boleh, ibu dia sedap je tidur sampai Kuala Kedah, jealous lak aku.

Pukul 3.30 petang kami sampai di Kuala Kedah, tamatlah percutian kami di Pulau Langkawi yang walaupun penat tetapi menyeronokkan, si Hannah pun tak habis2 cerita pasal Langkawi, puas hati aku.